Haberler

Senaryo Temelli Konu İşleme Denemesi

Amaç, problemin değil, çözümün bir parçası olmak

resim
16.10.2011

Eğitim politikalarını ve yöntemlerini eleştirmek çok yaygın ve çok kolay olan bir yaklaşımdır. Problemin değil, çözümün bir parçası olmak amacıyla, aşağıda, belki esin kaynağı olur düşüncesiyle bir örnek sunmak istiyorum:

Ders     :Coğrafya

Konu    :Bölgeler

Yöntem:Senaryo temelli grup çalışması

                                               UÇAK YUMURTALARI

Mersinli bir öğretmen, 5-6 yıl kadar önce, Bitlis-Güroymak-Budaklı köyüne atanır. 22 Eylül akşam üzeri Bitlis’e ulaşır. Kışın giyerim, düşüncesiyle yanında getirdiği montu giymek zorunda kalır. Hava soğuk, denecek kadar serindir çünkü. Resmi işlemleri tamamlarken, güneş, doğal bir çanak içinde bulunan Bitlis’te batmak için adeta acele etmektedir. Acelesine rağmen Güroymak arabasını kaçırır. Onun için İlçe’ye 23 eylülde ulaşır.

Bu çevrede güvenlik sorunu olduğu için geceleri ulaşım durur.’’Benim doğduğum köylere geceleri eşkıyalar basardı’’ demesi bundandır şairin.

İlçe ile Budaklı arası 16 km. kadardır. Bu mesafe, bazılarına göre çok yakın öğretmene göre ise çok uzaktır.

Köye gidecek motorlu araç yoktur. Olsa bile yol yoktur. En uygun araç katırdır. Tam şairin;

Ocakları tezek dolu

Gözüme gider külü

Ne okulu vardır ne de yolu

Vah köyüm eyvah köyüm, demesi gibi.

İlçede ‘’yolu’’ tarif ettiren öğretmen, yaya olarak düşer yollara. Dereler derin yamaçlar çok diktir. Sulardan geçerken beş kez soyunur-giyinir. Yedi saat sonra bir yamaçtan inerken çocuk seslerinden köye ulaştığını anlar. Zaman ve uzaklık kavramları alt üst olmuştur.

Burada evler sırtını yamaca dayamıştır. Yukardan değil, aşağıdan bakılınca görülebilir ancak. Toroslardaki ağıllar gibi. Köy, toplam 20 haneden oluşmuştur. Öğretmen geldi, haberi yayılınca her haneden 8-10 çocuk fırlar meydana. Öğretmen yanında getirebildiği 5-10 kadar portakalı dağıtır çocuklara. Portakallar elden ele dolaşırken, kendi aralarında tartışırlar. Öğretmen anlayamaz konuşulanları. Birine tartışmanın nedenini sorar. “Bu oyuncakların ne olduğu, olsa olsa uçak yumurtaları olabileceği” hakkında fikir yürüttüklerini öğrenir. Öğretmen gülme ile ağlama arasında bir tercih yapamaz.

Bu metinden(senaryo) çıkış yaparak D. Anadolu Bölgesi’ni işlemek mümkündür. Çünkü olay gerçek, sıcak ve yaşantıdan alınmıştır.

A-) Haritada Bitlis ve Güroymak bulunur (öğrenciler tarafından)

B-) Bölgenin dilsiz haritası dağıtılır. Üzerinde kentler, dağlar, ovalar ve nehirler adlandırılır.

1- B.b.d.t.(bilgi, beceri, davranış ve tutum); Harita kullanma, bölgeyi tanıma

2- 16 km.lik yol 7 saat sürüyor. Neden? Tartışma.

3- Kışın giyerim, düşüncesiyle yanına aldığı montu 22 Eylülde giymek zorunda kalıyor. Neden?

4- Derin dere ve dik yamaçların ulaşım dışındaki etkileri neler olabilir?

C-) Grup çalışması: Bölgenin rafting, traking ve kış sporları yönünden avantaj ve dezavantajları nelerdir?

D-) 20 haneli bir köyde 150-200 çocuğun bulunması normal bir olay mıdır?

1- Çevremizdeki gecekondulaşma ile yukarıdaki olay arasında bir ilişki  kurabilir miyiz?

E-) Çocuklar portakalı neden tanıyamıyorlar? Bölgemiz ve D. Anadolu iklim grafiklerini karşılaştırınız.

1- Bölge maden ve enerji kaynakları yönünden varsıl olmasına karşın neden gelişmemiştir?

2- Budaklı’nın çocukları da bir gün portakal yiyebilecekler mi?

 

04.08.2008     

Hüseyin Yaşar

Coğrafya Öğretmeni

 huseyinnyasar@hotmail.com

Sayfa başına dön!